23 Ekim 2013 Çarşamba

ERKEN YAŞTA OKUMA ALIŞKANLIĞI VE KİTAP SEVGİSİ

NASIL KİTAP KURDU OLUNUR?

Nehir tam bir kitap kurdu. Hiçbir oyuncağıyla vakit geçirmişliği yoktur, kitaplarıyla vakit geçirdiği kadar. Yeni bir kitaba çok heyecanlanır; hatta o gece geç uyur, yeni kitabını okumak aşkına.

Büyük ihtimalle yapısal ve içten gelen birşey kitap sevgisi. Ama Nehir'in kitapları bu kadar sevmesinde az da olsa katkım olduğunu düşünüyorum. Nasıl mı?

- Daha Nehir doğmadan, ben hamileyken eşimle birlikte kitapçıdan 365 masal içeren bir kitap aldık ve akşamları işten geldikten sonra ya ben ya eşim yüksek sesle karnımdaki Nehir'e masal okuduk.

- Nehir doğduğunda daha kırkı bile çıkmamışken onu kucağıma alıp ona masal okumaya devam ettim, 2-3 aylık olduğunda canlı renkler resimler ilgisini çekmeye başlamıştı ve kitap sayfalarına dokunmak istediğinde itiraz etmedim; yırtacak diye korkup sakınmadım; benim kucağımda ben ona kitap okurken o da zaman zaman sayfaları çevirmeye çalışırdı.

- Ona kitap okurken düz bir metin okur gibi değil, işin içine hafif oyunculuk katarak; tonlamalar, ses taklitleri yaparak, adı geçenleri resimlerde parmağımla işaret ederek küçük bir tiyatro oyununa çevirdim. Böylece kitap okuma zamanları daha zevkli, daha ilgi çekici oldu Nehir için.

- 1 yaşından önce; kalın karton sayfalı, tek tek nesnelerin resimlerinin olduğu kitaplar aldım Nehir'e. Nehir' e bu kitaplarda ki nesneleri öğretirken şu 3 aşamalı eğitim yöntemini kullandım genellikle;

1. Parmağımla bir nesneyi işaret edip "Nehir bak bu şemsiye" "Bu bir ağaç" şeklinde her nesnenin ismini söyledim. Yeterince tekrardan sonra ve Nehir'in kavradığına emin olduğumda, ikinci aşamaya geçtim.

2. Bu kez Nehir'e sordum ve ondan göstermesini istedim nesneleri: "Nehir ağaç nerede kızım?", "Şemsiye nerede?" şeklinde.

3. Üçüncü aşamada nesnelerin isimlerini Nehir'in söylemesini istedim. "Parmağımla bir nesneyi işaret edip; "Nehir bu nedir kızım?" diye sordum, o da "Şemsiye" diye yanıt verdi örneğin.

Nehir'in dil gelişimine inanılmaz faydası oldu bu şekilde kitap okumamızın. 1 yaş civarı, hayvanların, yiyeceklerin, giyeceklerin ve daha pekçok şeyin isimlerini söyleyebiliyordu Nehir.

- 1 yaş sonrası her sayfasında yine bol resim ve kısa yazılar olan hikaye kitaplarına geçtik. Yine ben ses tonumu değiştirerek, beden dili ekleyerek bu kitapları okumaya devam ettim Nehir'e.
- İşbankası Kültür Yayınları'ndan çıkan Hareketli Kitaplarım, 1,5 yaş sonrası için hem kitap okumayı sevdirmesi hem de el-göz koordinasyonuna yardımcı olması açısından çok faydalı oldu. Bu kitaplar oyuncaklardan bile daha eğlenceliydi Nehir için; Hareketli Bahçe'de el arabasının arkasına saklanmış çocuğun böö yaparak köpeğini korkutması, Hareketli Oyun Saati'nde süpriz kutusundan çıkıveren palyaço inanılmaz güldürüyordu Nehiri.

- Nehir 2 yaşına yaklaşırken de zaman zaman blogda da paylaştığım, artık daha fazla sayfalı ve daha uzun yazıları olan, ama yine bol renkli ve resimli hikaye kitaplarımızı okumaya başladık.

Nehir'le her akşam mutlaka kitap okuruz. Oyun saatlerimizde, uykudan önce, gittiğimiz bir yerde... Sadece ben değil, artık Nehir kendi kendine de kitap okur. Kitaplarının yeri bellidir. Çekmecelerini açar, dilediği kitapları seçer, odasının yerine yayar ve okumaya başlar. Sayfaları tek tek çevirir ve bütün hikayeyi benim ona anlattığım gibi ses tonunu değiştirerek bir güzel okur. (ezberinden okur gibi yapar :-) Çok mutlu olurum onu böyle gördükçe. Tek dileğim kitap sevgisinin bu şekilde hep devam etmesi.            




Yorum Gönder
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...