30 Ekim 2012 Salı

PÜTÜRLÜ YEME ALIŞTIRMALARI

Biz de anne sütü alan her bebek gibi ek gıdaya geçiş için 6. ayın dolmasını bekledik ve 6. aydan itibaren doktorumuzun önerileri eşliğinde ek gıdaya başladık. Zaman içinde verdiğimiz gıda çeşitlerini artırarak, et, yoğurt, meyve, yumurta, sebze, meyve içerecek şekilde günlük sağlıklı ve çeşitli bir menüye ulaştık. Yalnız ufak (belkide büyük) bir sorunumuz vardı. Nehir küçükken dişlemesi, çiğnemesi için eline verdiğim şeylerden damağıyla büyük parçalar koparıp, ağzında döndürmeden direkt yutmaya çalıştığı için birkaç kez boğulacak gibi oldu gözümüzün önünde, çok korktuk; eline birşeyler vermekten vazgeçtik. Çorbalarını, sebzelerini de blender yapıp verdik çoğu zaman. Böylece Nehir herşeyi püre halinde yemeye alıştı. Ben zaten cesaretsizim, annem de emanet olduğu için korktu ve kızı pütürlü taneli şeyler yemeye alıştıramadık bu zamana kadar.

Son günlerde bu durum çok kafama takıldı, hele nette biraz araştırma yapıp 3-4 yaşarında hala püre ile beslenen çocuklar olduğunu okuduğumda çok moralim bozuldu. Ben de biliyordum aslında bebeklerin çiğneme ve yutma reflekslerinin 6-8 ay arasında geliştiğini ve bu aylarda pütürlü şeyler vererek alıştırmak gerektiğini. ama bir şekilde basiretimiz bağlandı; dişlerin çok geç gelmesinin, Nehir'in küçük doğması nedeniyle çenesinin daha kuvvetsiz olmasının, biberonda bile hala 1 no başlık kullanıp, yutmakta zorlanmasının da etkisi oldu tabi bu şekilde geç kalmamızda.

Forum sayfalarında gezindim; bizim gibi bir tecrübe yaşayan anneler neler yapmış, nasıl çözüm geliştirmişler diye. Ama bizim durumumuzda olup yardım isteyen annelere hep aynı yanıtlar gelmiş; "ben daha 4 aylıkken eline bisküvi verdim; 3,5 aylıkken sebze ezip yedirdim" vs vs.. E biz artık 3,5-4 aylık olmadığımıza göre bundan sonra ne yapacağız, onu söyleyen yok.

10 günlük bayram tatilini fırsat bildim ve bu süreçte kızımı pütürlü-taneli yemeye alıştırmaya karar verdim.
Neler yaptım peki? Öncelikle blender'i bir kenara kaldırdım ve hiç kullanmadım. Nehir'e elmayı rendeleyerek, muzu çatalla ezerek verdim; sebzesini çatalla ezdim, kırık pirinç ile yoğurtlu yayla çorbası yaptım, eline elma-armut-havuç-çubuk kraker gibi şeyler verdim sürekli.. İlk 3 gün zorlandık, bir öğün sebze yedirmem 30-45 dakika kadar sürdü, kaşığın ucuyla minik minik verdim lokmaları, çiğneyip yutması için zaman verdim, bayağ bekledim. Eline verdiğim şeyleri önceleri sadece elinde parçalayıp, ufalayıp attı, sonra ağzına götürdü fakat kopardığı parçaları tükürdü, son günlerde ise kopardığı lokmaları çiğneyip yutmayı öğrendi, ve yutamayacağını anladığı, büyük gelen parçaları ise tükürdü; direkt yutmaya çalışmaması büyük bir gelişme bizim için. Babası da eliyle pilav yedirmeyi denedi, sonuç başarılı oldu.

10 günün sonunda geldiğimiz aşama söyle: Artık eline korkmadan salatalık, elma vs. verebiliyorum, hatta çubuk kraker bile yiyebiliyor kızım. Blender rafa kalktı, sebzeleri çatalla eziyorum, yiyebiliyor. Kırık pirinçle yapılmış yayla çorbasını taneleriyle birlikte yiyebiliyor. Meyvesini ince rendelenmiş şekilde yiyor. Elimizle küçük küçük pilav verdiğimizde 1-2 çorba kaşığı kadar yiyebiliyor. Hatta köfte bile yedi kızım minik minik koparıp ağzına verdiğimde. Bunlar bizim için çok büyük gelişmeler, çünkü minik bir pirinç tanesi yüzünden kustuğunu bilirim kızımın. Kızımla birlikte yine azmettik ve başardık :-)
Yorum Gönder
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...