18 Eylül 2012 Salı

BEBEKLER İÇİN BEYİN GELİŞTİRİCİ AKTİVİTELER

Doğduğu günden itibaren her zaman kızımla ilgili bir anne olmaya çalıştım. Onun dil gelişimi, görsel algılama, hafıza yetilerinin artmasına yardımcı olabilmek, her bebekte var olan potansiyelin açığa çıkmasını kolaylaştırabilmek için elimden gelen ne varsa yapmak istedim. Nehir benim ilk bebeğim ama daha önce küçük kardeşimden ve yeğenlerimden tecrübeli sayılırım, ayrıca okuduğum yazılar da var. Tecrübelerimden edindiklerim ve az da olsa okuduklarımla bebeklikten itibaren Nehir'e kitap okumaya, şarkılar söylemeye, ona büyük bir insanmışcasına ve   beni anlarmışcasına herşeyi anlatmaya başladım. Çalıştığım için akşamları kısıtlı olan zamanımızı verimli geçirmeye çalıştım kızımla. Ayına uygun oyunlar oynadık birlikte, babası da çoğu zaman katıldı bizim oyunlarımıza. O da hep konuştu, anlattı, şarkılar söyledi minik kızına.

Şimdi Nehir 1 yaşını geçti, ona daha faydalı olmak istiyorum, oyunlarımızı bilinçli seçmek, zamanımızı iyi değerlendirmek onun fiziksel, zihinsel, motor becerilerini en iyi geliştirecek aktiviteleri birlikte gerçekleştirmek istiyorum.

Bu amaçla ilk adım olarak, Adım Adım İnteraktif Eğitim Setleri'ne abone oldum. Kitaplar elime geçtiğinde ve Nehir'le ilk aktivitelerimizi yaptığımızda ayrı bir yazıda paylaşmak istiyorum. 

Daha sonra internet sayfalarında ufak çaplı bir araştırma yaptım, 13 aylık bir bebeğin sağlıklı gelişimi için neler yapılabilir bir baktım. Okuduklarım da gördüm ki biz zaten Nehir'e doğduğundan beri aynı şekilde yaklaşıyoruz, yazılanların çoğunu yapıyoruz eşim de ben de. Okuduklarımın için de en özet olanın bir bölümünü burada sizlerle de paylaşmak istiyorum.


12 - 24 Ay Bebekler için Beyin Geliştirici Aktiviteler
* Çocuğunuzla konuşun. Karşılıklı diyalog zekasını geliştirmenin en basit ve en etkili yoludur. 

* Her gün mutlaka kitap okuyun.

* Her şeyi sayın ve her şeyin ismini söyleyin.

* Günde 1 saaten fazla televizyon seyrettirmeyin.

* Kendi kendine yemek yemesini ve bardaktan su içmesini özendirin. Böylece güven ve bağımsızlık duyguları kazanacaktır.

* Beraber şarkı ve tekerlemeler söyleyin.

* Dışarıdaki her türlü aktiviteyi beraber yapın. Markete gitmek gibi mesela. Gördüklerinizi ve yaptığınız şeyleri anlatın. 

* Eşyaların renklerini söyleyin.

* Çocuğunuza bir kutu vererek kapağını açması, kapatması, içine objeler doldurması ve boşaltmasını sağlayın.

* Açık, kapalı, içeride ve dışarıda kavramlarını öğretin. Bunun için basit kutulardan faydalanabilirsiniz. 

* Büyük motor becerilerini geliştirecek aktiviteler yapın. Örneğin; merdiven inip çıkmak. Bu üst ve alt kavramlarının gelişmesine de yardımcı olur.

* Bu yaştaki çocuklar henüz beraber oynamayı ve paylaşmayı bilmeselerde etraflarında çocuk olmasından hoşlanırlar.

* Ona içine bir şeyler doldurup odada gezdirebileceği, hatta içine girip oturabileceği bir kutu veya sepet verin. (alıntı)


Bu listeye baktığım da bilerek yanlış yaptığımız birşeyi de görüyorum, Nehir tv de çizgi film izlemeyi çok seviyor. Ama onu kontrolsüz bir şekilde tv'nin karşısında yalnız bırakmıyorum hiçbir zaman. Çizgi filmde gördüğü nesneleri ve olayları ben de tekrar etmeye, anlatmaya çalışıyorum ona. 'Bak kızım bebek, bebek ağladı, topunu kaybetti' gibi. 

Bunun dışında; ben Nehir'e mutfakta iş yaparken bile "şimdi kızım dolabı açtım, şimdi bunu buraya koyuyorum..." şeklinde her yaptığımı anlatıyorum. Birlikte hep şarkılar söylüyoruz. Kutuları iç içe geçirme, halkaları üst üste dizme gibi oyunlar oynuyoruz. Birlikte bebeklerine şakacıktan yemek yediriyor, ee-ee diyerek onları uyutuyoruz. Oyuncaklarını sayıyor, renklerini söylüyoruz. Kitaplarını birlikte okuyoruz, resimlerine bakıp isimlerini söylüyoruz. Ona sorular sorup cevaplarını da kendim veriyorum ve daha sonra onun cevaplamasını istiyorum, zamanla küçük küçük cevaplar vermeye başlıyor bu sorularıma. Fotoğraflara bakıyoruz birlikte , fotoğraflardaki kişilerin  kim olduklarını söylüyorum ona. Geçenlerde ilk kez kuru kalem verdim eline ve de kağıt, birşeyler karaladı. Yaşına uygun silinebilir boya kalemlerinden almak istiyorum şimdi ona. Şimdilik aklıma gelenler bunlar. 

Sizler neler yapıyorsunuz bebeklerinizle.....

Yorum Gönder
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...